понеділок, 2 лютого 2015 р.

Стенографія почуттів ОТМ 5 клас

Презентація інтегрованого заходу

 Тема: "Стенографія почуттів"


Мета: показати взаємодію вчителів МК спрямовану на активізацію пізнавальної і розвивальної активності учнів;
розширити у учнів поняття про силует як виразник форми предмета; вчити спів ставляти музику і рухи, які виконують танцюристи;
розвивати уміння побачити в звичайному незвичайне, передавати характер форми силуетом, розвивати окомір, образне мислення, музичну пам'ять, відчуття прекрасного;
формувати вміння бачити красу форми в природі і в мистецтві; виховувати почуття такту, любов і повагу до всього живого, естетичний смак, музичну культуру, інтерес до мистецтва.


Обладнання: портрет П.Чайковського, репродукція картини А.Рилова «В голубому просторі», виставка книжок (Г.Х.Андерсен «Гидке каченя», «Дикі лебеді», О.С.Пушкіна «Казка про царя Салтана», російська народна казка «Гуси-лебеді», «Образы балета», альбом із фотографіями фрагментів балетів), ширма для тіньового театру, плакат із мал.. озера, білий папір, ножиці, скоч, силуетні зображення балерин із завданнями для гри, дитячі малюнки балерин та наскальних начерків, відео фрагмент з балету «Лебедине озеро», відеозапис із зображенням лебедів, фотографії балерин, пуанти, додаток із схемою постановки рук для тіньового театру.

Хід заходу
1.Організація початку уроку.
2.Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
«Дело доброе не забудется
и наказан будет злодей,
до поры пока сердцу чудится
танец маленьких лебедей.»
Маргарита Алигер

Вчитель: Сьогодні тема нашого уроку «Стенографія почуттів». А що означає слово стенографія?   Стенографія – швидкий дослівний запис усної мови за допомогою системи спеціальних умовних знаків. Чому наш урок має таку назву ви скажете в кінці заходу.
3. Повідомлення нового матеріалу.
 Вчитель: А зараз я хочу вам повідомити ось що:
Мистецтво силуету відоме ще з часів сивої давнини. Так, у печерах Африки було знайдено силуети мисливців, які полюють на диких звірів (показати). І створено ці наскальні розписи в епоху неоліту! Силуетні зображення були широко відомі в Стародавньому Китаї, Японії. В Європі ж мистецтво силуету набуло поширення у XVIII ст. завдяки дуже цікавій історії.
Якось один бідний французький художник вирішив написати листа генеральному контролеру фінансів Етьєну де Силуету і попросити в нього допомоги. Тільки-но він вивів прізвище міністра, як перо зробило кляксу. На якусь мить художник зажурився, а потім його рука швидко перетворила кляксу на тінь, яка ніби впала на папір від постаті міністра фінансів. Листа так і не було написано, але малюнок-карикатуру міністр Етьєн де Силует все ж отримав.
З цього часу подібні пласкі однотонні зображення фігур стали називати силуетами. Отже, силует – це характерний обрис предмету, подібний до його тіні.
3.1. Актуалізація опорних знань.
Гра «Тіньовий театр»
Подивіться уважно, що я вам показую? Так. Це силует. Кого? Силует кожної із балерин має завдання. Вам необхідно вибрати один силует, про себе прочитати завдання і за ширмою, без єдиного звуку показати заданий предмет. 

Вчитель: Сьогодні ми будемо створювати силуетні зображення. А от хто буде об’єктом зображення – спробуйте відгадати:
Верби додолу хиляться,
Вражені їх красою.
В дзеркало озера дивляться,
Вигнувши шию дугою
Красені. Злегка гойдаються
На блакитній водиці,
Крилоньки склавши докупи,
Горді, поважні птиці.
Звідки ці диво-птахи?
Чи, бува, не із казки?
Хто милувався ними,
То підкажіть, будь-ласка!
Л. Глазунова

Пригадайте казки, де головними героями були лебеді («Гидке каченя», «Дикі лебеді» Г.Х. Андерсона, «Казка про царя Салтана» О. Пушкіна, російська народна казка «Гуси-лебеді»/Діти називають казку і показують книжку. Утворюється виставка книжок).
Відеосюжет «Лебеді»
А ще про лебедів існує казка, сюжет якої надихнув відомого російського композитора П. Чайковського створити дивовижну музику (звучить музика з балету        П. Чайковського «Лебедине озеро»). Діти, кому знайома ця музика? Що це? Так, балет – це музично-театральна вистава. Балет зародився в 16 ст. у Італії. Потім розповсюдився у Франції. Згодом по всій Європі. А хто знає як називаються виконавці ролей у балетній виставі?
А зараз Безсмертна Настя спробує себе у ролі балерини (виконує під музику рухи, стоячи за ширмою).
Казка: У королівському палаці був бал. З усіх куточків королівства сюди прибули гості – шляхетні барони, поважні маркізи, величні лорди. І всі – разом зі своїми дочками. Адже сьогодні принц Зігфрид святкував своє шістнадцятиріччя, і саме сьогодні він мав обрати собі наречену, бо за законами ко­ролівства принц міг отримати корону тільки одружившись.
Та чомусь принц зовсім не радів ні святково­му феєрверку, ні веселій музиці, ні великій кількості гарненьких дівчат. Як йому не хотілось одружуватися! Принц не знайшов ще свого ко­хання, але мати-королева наполягала вже завтра відсвяткувати весілля.
 Щоб якось відволіктися від сумних думок, юнак вирішив прогулятися [перегляд  фрагменту балету «Лебедине озеро»]. Він взяв арбалет (може вдасться щось вполювати) і заглибився в гущавину лісу, що починався одразу за ко­ролівським палацом. Раптом над головою в ньо­го затріпотіли крила - це пролетіла зграя білих лебедів. Принц кинувся за ними. Хащі розступи­лися - і Зігфрид опинився на березі зачарованого озера [відкрити підготовчий малюнок на папері]. Раніше він ніколи тут не був, лише чув, що це озе­ро належить похмурому й відлюдкуватому барону Ротбарту.
Аж ось на березі озера з'явилися білі лебеді [дівчата виконують танок лебедів]. В одного з них на голові виблискувала золота ко­рона. Принц прицілився в нього зі свого арбалета і раптом завмер-лебідь перетворився на диво­вижну красуню. Перетворилися на дівчат й інші лебеді, а та, найкраща, запитала принца:
- Чому ти полюєш на нас? Адже це так пога­но - вбивати білих лебедів!
- Я не полюю! Тобто вже не полюю, - випра­вився, почервонівши, принц. - Але хто ви, і чому були у вигляді лебедів?
І тоді дівчина розповіла, що звуть її Одетта. Ко­лись вона жила зі своїми сестрами у палаці в батька-короля, який їх дуже любив. Коли матінка дівчат, красуня-королева, померла, король одру­жився вдруге. Але через деякий час і його спіткала така доля. І тоді в палаці оселився наречений мачухи-барон Ротбарт разом зі своєю злющою донкою Одилією. Барон виявився могутнім чарівником, і, щоб прибрати до рук палац, а ра­зом з ним і королівство, він перетворив принцес на білих лебедів, які могли приймати людську подобу тільки вночі. Зруйнувати злі чари могло тільки кохання когось із людей до однієї з принцес...
Як скінчилася ця казкова історія ви дізнаєтеся наприкінці уроку, а зараз я пропоную відпочити.
3.2.Фізкультурна хвилинка.
3.3.Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: В театрі обов’язково є художник-декоратор. Сьогодні ми спробуємо на декілька хвилин стати декораторами і створити декорації до твору Чайковського «Лебедине озеро». Я пропоную колективно створити образ лебединого озера, біля якого відбувалися всі події.

4.Пояснення практичної роботи.
 Вчитель: Кожен з вас має вирізати з білого паперу силуетні зображення лебедів або дівчат, які з першими сонячними променями перетворюються на птахів. Можливо, хтось захоче створити силуетні зображення палацу барона Ротбарта.
(Учні пригадують правила техніки безпеки роботи з ножицями й правила економного використання паперу).
Силуети лебедів вам допоможуть створити фотографії, репродукція картини Рилова «В голубому просторі», а також схема побудови фігури лебедя (учитель показує на дошці і витирає).

5.Практична робота учнів
(Звучить музика з балету; учитель здійснює індивіду­альний контроль за роботою учнів. Створення колектив­ної композиції з найкращих робіт).

6.Підсумок уроку
Вчитель: Що могло врятувати дівчат-лебедів від злих чар?
(Перегляд уривку з балету "Лебедине озеро", під час якою вчитель закінчує казку).
На другий день під час балу принц Зігфрид по­бачив дівчину - точнісінько таку, як принцеса Одетта, тільки в чорному вбранні. Це була дочка барона Ротбарта Одилія, яка, завдяки чаклунству свого батька, стала як дві краплі води схожа на принцесу лебедів Одетту. Не розпізнавши обма­ну, принц Зігфрид клянеться у вірності підступній Одилії. Барон та Одилія радіють - тепер дівчата назавжди залишаться птахами.
На зачарованому озері панують тривога та сум. Одетта розповідає сестрам про мимовільну зраду принца. Зрозумівши свою помилку, принц біжить до зачарованою озера. Він благає Одетту пробачити його, але навіть вибачення принцеси лебедів не можуть зруйнувати чаклунство. З'яв­ляється злий чарівник Він заманює принца Зігфрида на скелястий берег озера, де між ними зав'язується двобій і принц перемагає чаклуна...
Настає ранок. З першими променями сонця прокидаються врятовані принцеси. Прокинулась і красуня Одетта. Могутні злі чари барона зникли разом із його загибеллю. Любов і добро перемог­ли зло.
Це була одна з версій балету «Лебедине озеро», му­зику до якого написав                 П. Чайковський.
А наше «Лебедине озеро» створене за допомогою силуетних зображень.
На початку уроку було поставлене запитання: «Чому наш урок має назву «Стенографія почуттів»?» Хто може тепер дати на нього відповідь? 

Немає коментарів:

Дописати коментар